A Validation Study of Cultural Awareness Related Mathematics for Primary School Using Rasch Model
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117
Alim, J. A., Hermita, N., Alim, M. L., Wijaya, T. T., & Pereira, J. (2021). Developing a Math Textbook using realistic Mathematics Education Approach to increase elementary students’ learning motivation. Jurnal Prima Edukasia, 9(2), 198–201. https://doi.org/10.21831/jpe.v9i2.39393
Badjeber, R., & Purwaningrum, J. P. (2018). Pengembangan Higher Order Thinking Skills. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 36–43.
Bond, T. G., & Fox, C. M. (2015). Applying the Rasch Model Fundamental Measurement in the Human Sciences, Third Edition. Routledge.
Cartwright, L. A., & Shingles, R. R. (2021). Cultural Awareness. Cultural Competence in Sports Medicine. https://doi.org/10.5040/9781718209626.part-002
D’Entremont, Y. (2015). Linking Mathematics, Culture and Community. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 2818–2824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.973
Deli, M. (2000). Suatu konsep budaya Melayu {cultural Malay)1. Bukti-bukti arkeologis dan sejarah. 15–39.
Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.
Ikhsandi, M. R. H., Putra, M. J. A., & Alim, J. A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Berkebutuhan Khusus dengan Kesulitan Belajar Menulis ( Disgrafia ) pada Siswa Kelas III SDN 030 Bagan Jaya. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 9296–9302.
Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729
Karmadi, A. D. (2007). Budaya Lokal Sebagai Warisan Budaya dan Upaya Pelestariannya. Dialog Budaya Daerah Jawa Tengah, 1–6.
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.360
Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi [Numeracy Literacy Support Materials]. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 36.
Khaesarani, I. R., & Khairani Hasibuan, E. (2021). Studi Kepustakaan Tentang Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 15(3), 42–49.
Lu, C., & Wan, C. (2018). Cultural Self-Awareness as Awareness of Culture’s Influence on the Self: Implications for Cultural Identification and Well-Being. Personality and Social Psychology Bulletin, 44(6), 823–837. https://doi.org/10.1177/0146167217752117
Maryamah, E. (2016). Pengembangan budaya sekolah. Tarbawi, 2(02), 207–227.
Munjiat, S. M., & Syaefunisa, A. (2020). Menumbuhkan Minat Siswa SD Terhadap Mata Pelajaran Matematika Di SDN 01 Ciduwet Kabupaten Brebes. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 139–150. https://doi.org/10.24235/dimasejati.v2i1.6655
Muslihin, H. Y., Suryana, D., Ahman, Suherman, U., & Dahlan, T. H. (2022). Analysis of the Reliability and Validity of the Self-Determination Questionnaire Using Rasch Model. International Journal of Instruction, 15(2), 207–222. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15212a
Ngadi, N. (2023). Analisis Model Rasch Untuk Mengukur Kompetensi Pengetahuan Siswa Smkn 1 Kalianget Pada Mata Pelajaran Perawatan Sistem Kelistrikan Sepeda Motor. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 6(1), 1–20. https://doi.org/10.21831/jpvo.v6i1.63479
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8–18. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18
Nurcahyo, F. A. (2017). Aplikasi IRT dalam Analisis Aitem Tes Kognitif. Buletin Psikologi, 24(2), 64–75. https://doi.org/https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.25218
Prayogi, A. (2016). Dinamika Identitas Budaya Melayu Dalam Tinjauan Arkeo-Antropologis. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 16(1), 1–20.
Putra, M. J. A., Agmadya, T., & Syahrilfuddin, S. (2021). Mathematical Literacy Skills of Fifth Grade Elementary School Students: A Case Study in Pekanbaru. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education (Jtlee), 4(10), 39–50. https://doi.org/10.33578/jtlee.v4i1.7842
Putra, Z. H., Hermita, N., & Alim, J. A. (2021). Analisis Pengetahuan Matematika, Didaktika, dan Teknologi Calon Guru Sekolah Dasar Menggunakan Rasch Model. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 345–356.
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi, 2, 1–10.
Ruek, V. S. D. S., & Padmasari, E. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Rumah Adat Tradisional Bubungan Tinggi Kalimantan Selatan. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 262–271.
Salsabila, F., Nurihsan, J., & Sunarya, Y. (2017). Pengujian Validitas dan Reliabilitas Instrumen Manajemen Diri Remaja: Rasch Model Analysis. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 01(02), 86–102.
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.
Simamora, R. E., Saragih, S., & Hasratuddin, H. (2018). Improving Students’ Mathematical Problem Solving Ability and Self-Efficacy through Guided Discovery Learning in Local Culture Context. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 61–72. https://doi.org/10.12973/iejme/3966
Soedjadi, R. (2000). Kiat pendidikan matematika di Indonesia: Konstatasi keadaan masa kini menuju harapan masa depan. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
Sugiyamti, S. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Membuat Skets Grafik Fungsi Aljabar Sederhana Pada Sistem Koordinat Kartesius Melalui Metode Cooperatif Learning Jigsaw Pada Siswa Kelas Viii F Smp Negeri 6 Sukoharjo Semester I Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(1), 175–186. https://doi.org/10.29040/jie.v2i01.195
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif (Cetakan ke). Alfabeta.
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29–39. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927
Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi Pemodelan Rasch Pada Assessment Pendidikan. Chimahi : Trim Komunikata Publishing House.
Suriata, S. (2023). Pengembangan Media Kotak Nusantara untuk Meningkatkan Kesadaran Budaya Siswa Sekolah Dasar di Kota Tarakan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 4(2), 42–50. https://doi.org/10.35334/jbkb.v4i2.3260
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jtlee.v7i2.8100
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Kampus Bina Widya Km 12,5 Simpang Baru