Improving fifth-grade students’ learning outcomes in integrated thematic learning using the RADEC model
Abstract
The study was undermined by the low learning results of students in integrated thematic learning in class V SDN 10 Palak Aneh Pariaman. The subjects of this study consist of f 28 fifth-grade students. Research method is a mixed approach, and this type of research is class action research. Data collection techniques were through observation, non-test and test. These results of this study indicate that learning activities and outcomes increases from good to excellent category. From the results obtained, it can be concluded that the application of the RADEC model will increase the level of integrated thematic learning outcomes from students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Chairunnisa, C. C., Prihantini, & Sukardi, R. R. (2022). Model Read, Answer, Discuss, Explain, and Create untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Education FKIP UNMA, 8(1), 151–156. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1819
Amalia, D., Suprianto, B., Anggraeni, S. (2019). Pemanfaatan Limbah Air Cucian Beras Sebagai Substrat pada Respirasi Anaerob Menggunakan Alat Praktikum Sederhana di Rumah. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.
Fuziani, I., Istianti, T., & Arifin, M. H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Radec dalam Merancang Kegiatan Pembelajaran Keberagaman Budaya di SD Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8319–8326.
Halim, A. (2022). Pengaruh Model Read Answer Discussion Explain and Create (Radec) Pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa Dimoderasi Motivasi Belajar. Sosioedukasi : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 11(1), 121–129. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v11i1.1950
Hilmi, I. F. & Lena, M. S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Di Kelas V Sdn 05 Pasar Baru. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(2), 105-115.
Iranti, A. D., Asih, S. R., Putra, Z. H., & Alim, J. A. (2023). Peningkatan pengetahuan tentang garis bilangan melalui permainan loncat garis. Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 2(1), 25 - 33.
Kemendikbud. (2016) Panduan Penilaian Untuk Sekolah Dasar (SD) ( Edisi Revisi). Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kristyaningrum, D. H., Sabrina, S. V., & Winarto. (2022). Systematic Literatur Review : Efektivitas Model Pembelajaran RADEC (Read Answer Discuss Explain And Create) di Sekolah Dasar. DIALEKTIKA: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 12(2).
Komara, F. H. T., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe picture and picture untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IVB SDN 136 Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 146 – 162. http://dx.doi.org/10.31258/jta.v3i2.146-162
Novianti, A., Bentri, A., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 194–202. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.323
Nurhayati, Erita, Y., & Alwi, N. A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Di Kelas IV. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 1999–2010. https://www.ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/5284
Putra, Z. H., Hermita, N., Yuliani, S., & Fatmawilda, F. (2022). The effects of gender, study major, and year of study on prospective teachers’ mathematical, didactic, and technological knowledge. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 5(2), 243- 253.
Sarumaha, M., Harefa, D., Ziraluo, Y. P. B., Fau, A., Fau, Y. T. V., Bago, A. S., Telambanua, T., Hulu, F., Telaumbanua, K., Lase, I. P. S., Laia, B., Ndraha, L. D. M., & Novialdi, A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar. 08(20), 2045–2052.
Suryana, S. I., Sopandi, W., Sujana, A., & Pramswari, L. P. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Model Pembelajaran RADEC. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(SpecialIssue), 225–232. https://doi.org/10.29303/jppipa.v7ispecialissue.1066
Tulljanah, R., & Amini, R. (2021). Model Pembelajaran RADEC sebagai Alternatif dalam Meningkatkan Higher Order Thinking Skill pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar: Systematic Review. Jurnal Basicedu, 5(6), 5508–5519. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1680
Vallery, A. N., Lena, M. S., Guru, P., Dasar, S., & Padang, U. N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Write Around di Kelas IV. 6(1), 15056–15065.
Yulianti, Y., Lestari, H., & Rahmawati, I. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas Penerapan Model Pembelajaran Radec Terhadap. 8(1), 47–56.
Putra, Z. H. (2016). Pengetahuan mahasiswa pedidikan guru sekolah dasar dalam merepresentasikan operasi pecahan dengan model persegi panjang [Pre-service elementary teachers’ knowledge on representing of fraction operations using rectangle models.]. Jurnal Elemen, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.29408/jel.v2i1.174
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jtlee.v6i2.7991
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Kampus Bina Widya Km 12,5 Simpang Baru