The Influence of Student Team Achievement Division (STAD) Cooperative Learning Model on Third Graders’ Civic Education Learning Outcomes
Abstract
This study discussed about the influence of student team achievement division (STAD) learning model on third graders’ civic education learning outcomes. This research used quantitative research method, and the participants were 30 students. The data analysis begins by conducting validity and normality test, and it is continued by implementing STAD learning model in the classroom. Students’ civic education learning outcomes reached the score at 62.40 before the implementation, and it increased into 83.73 after giving the instruction learning using STAD learning model. It implies that STAD learning model have positive affects towards third graders’ civic education learning model.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbal, M. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Pembangunan Karakter Bangsa. Gadjah Mada University Press Bekerjasama Dengan LAN RI., 1(1), 485–493.
Ananda, R. (2018). Peningkatan Pembelajaran PKN Dengan Penerapan Metode Role-Playing Siswa Kelas II SDN 003 Bangkinang Kota. Jurnal Basiceduasicedu, 2(23), 33–43.
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Dewi, A. S. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD Berbantuan Media Pembelajaran terhadap Sikap. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4, 7–11.
Karma, I .W., Parmiti, D. P., & Dibia, I .K. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Lks Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv. Miimbar PGSD Undiksha, 5(2). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v5i2.10681
Esminarto, E., Sukowati, S., Suryowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi Model Stad Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siwa. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 1(1), 16. https://doi.org/10.28926/briliant.v1i1.2
Fiteriani, I., & Suarni. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif dan Implikasinya pada Pemahaman Belajar SAINS di SD/MI (Studi PTK di Kelas III MIN 3 WatesLiwa Lampung Barat). Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Volume 3(2), 22. http://www.ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/download/1191/2169
Gawise, A. L. N., Jamin, M. V., & Azizah, F. N. (2022). Peranan Media Pembelajaran dalam Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3575–3581.
Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.6602
Harjono, N. (2017). Upaya Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Discovery Learning. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(2), 31–40. http://e-jurnalmitrapendidikan.com/index.php/e-jmp/article/view/55
Humaeroh, S., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi Dalam Pembentukan Karakter Siswa. 03(03), 216–222.
Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122.
Indrawati, F. (2015). Pengaruh Kemampuan Numerik dan Cara Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(3), 215–223. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i3.126
Izma, T., & Kesuma, V. Y. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Krakter Bangsa. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(1), 84. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v17i1.2419
Juliardi, B. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter. Bhineneka Tunggal Ika, 2(2), 61. https://doi.org/10.32678/qathruna.v7i1.3030
Komara, F. H. T., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe picture and picture untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IVB SDN 136 Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 146 – 162. http://dx.doi.org/10.31258/jta.v3i2.146-162
Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau Dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 74. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p74-79
Mudiono, A., Dasar, P., & Malang, U. N. (2018). Pengaruh model pembelajaran student team achievement devision (STAD) dan mind mapping terhadap hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum, 8(2), 196-205. https://doi.org/10.25273/pe.v8i2.3021
Munawwaroh, Z. (2017). Analisis Manajemen Risiko Pada Pelaksanaan Program. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(2), 71–79.
Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Konvensional dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1529–1534.
Wardhani, N. W., & Wahono, M. (2017). Keteladanan Guru Sebagai Penguat Proses Pendidikan Karakter. Untirta Civic Education Journal, 2(1), 49–60. https://doi.org/10.30870/ucej.v2i1.2801
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jtlee.v5i2.7924
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Kampus Bina Widya Km 12,5 Simpang Baru