Analysis of the Among System-Based Discovery and Inquiry Learning Models
Abstract
This study compares the syntax of the discovery learning and inquiry learning models based on the Among system. This research was a descriptive type of research and used a comparative design. The method of data collection in this research was a literature study. The literature study used is research that is in accordance with the research of researchers and the latest research. The results found that the learning model of discovery learning and inquiry learning based from the Among system was very well implemented in elementary schools. The use of these various models can be adapted to the needs of the educator. Along with the literature study, these two models can support students' abilities and create meaningful learning for students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72. DOI: https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581
Ana, N. Y. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajaran siswa di sekolah dasar. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1). DOI: https://doi.org/10.23887/jipp.v2i1.13851
Balqist, A., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan Model
Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(2), 103-111.
Damayanti, I. (2014). Penerapan model pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1-12.
Durajad. (2008). Model Pembelajaran Penemuan Discovery Learning
Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal penelitian pendidikan, 13(2), 1-10.
Firdiansah, F. (2013). Pendekatan Sistem Among Pada Proses Pembelajaran Di Smk Taman Siswa Kediri Tahun 2006–2012/2013 Dalam Dinamika Modernisasi. Avatara, 1(3).
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran Jakarta: Bumi Aksara.
Hanafiah, N., & Suhana, C. (2009). Konsep strategi pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
Hartono, R. (2013). Ragam model mengajar yang mudah diterima murid. DIVA press.
Hayati, R. (2018). Pengembangan Model Holistic Mathematics Education (HME) Berbasis Sistem Among pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah. Universitas Negeri Padang.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi kurikulum 2013.
Irawana, T. J., & Taufina, T. (2020). Penggunaan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Penilaian Pendidikan Kewarganegaraan Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 434-442. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.367
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan model pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 20-29. DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10126
Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 90-98. DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i1.25
Nazir, M. (2003). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia Jakarta. Bahasa Indonesia.
Patandung, Y. (2017). Pengaruh model discovery learning terhadap peningkatan motivasi belajar IPA Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(1), 9-17.
Rahayu, B. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(02), 103-113. DOI: https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081
Rohayani, F. (2018). Model Pembelajaran Inkuiri Untuk PAUD. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(1), 43-52.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Tauchid, M. (1972). Cita-cita dan Ilmu Hidup Tamansiswa. Dalam Peringatan 50 Tahun Tamansiswa.
Thobroni, M. (2015). Belajar dan pembelajaran teori dan praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Todd, V., & Hudson, J. C. (2007). Using graded peer evaluation to improve students writing skills, critical thinking ability, and comprehension of material in a principles of public relations course. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 4(10).
Trianto. (2006). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Wangid, M. N. (2009). Sistem among pada masa kini: Kajian konsep dan praktik pendidikan. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 39(2). DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v39i2.200
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jtlee.v5i2.7939
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Kampus Bina Widya Km 12,5 Simpang Baru